Forum: Turløyper & Turtips

Enkle turtips for Bergen. Vises for alle Origo-brukere.

Enkle beskrivelser av lokale fotturer, sykkelturer, treningsturer som du kan nytte deg av i den umiddelbare nærhet av eller i Bergen. Innholdet som publiseres her er åpent tilgjengelig for alle Origo-brukere.

Vidden, Fløien til Ulrikken

Vi tok turen over den flotte vidden mellom fløien og bergen. Har gått denne 13 km lange turen ein del ganger og faktisk for fjerde gang i år. Det er ein lett og flott tur, eg bruker dette som trening og turer på i fort og fint tempo heile veien. Da bruker eg ca 3 timer og er bra sliten når eg ankommer Ulrikken, eg liker best og gå den veien da man har den fine bratte stein bakken nedover ulrikken som ein fin avsluttning på turen. I normalt tempo med ca 2 pauser bruker ein ca 4 timer, minuttene går veldig fort :)

Gullfjellet nå om dagen

Det er gnistrende vær i Bergen om dagen og jeg vil på Gullfjellet. Er det noen som vet hvordan snøforholdene er der; er det mulig å komme seg mot toppen uten helt å miste motet og pusten pga. snø? Litt tåler man da, men hvis snøen når en til over knærne siste halvdel av turen kan det holde hardt.

Er det ellers noen som vet om fine dagsturer innen en–to timers kjøring fra Bergen sentrum?

Takk for tips! Anne.

Tur Fjell: Liatårnet

05.10.2009

Kjør hovedveien mot Sotra, når du akkurat har passert Bildøy, tar du av til venstre før tunnelen. Kjør over broen og ta til venstre midt i bakken, mot Li og Ekerhovd. Du finner veien opp til høyre langs veien, husker ikke om det var merket (1-2 km innover), men det er plass til å parkere noen biler ved et postkassestastiv.
Det er asfaltert vei helt opp. 340 høydemeter skal tilbakelegges, med jevn stigning hele tiden. Passer utmerket om du har med barnevogn (men puh, det er nok tungt). På toppen kan du velge mellom veien til det gamle tårnet, eller tar du av til venstre litt før, går du opp til det nye. Utrolig likt en fotball det tårnet, selv om det ikke handler om sport, men er innflygningshjelp til Flesland!
En nydelig utsikt nytes 360 grader rundt. Fra Gullfjellet, Vidden, Fedje, havhorisonten til Flesland på en godværsdag. Vi traff ekstremt godt med timingen, da eneste solgløtt på lenge varte akkurat så lenge som vi var ute.
Turen opp tok 40 minutter, og ned igjen noe kortere naturlig nok.

Utsikt fra toppen ved det nye tårnet ser du på videoen:

God tur.

Tur på Askøy: Skogedalen - Kolbeinsvarden

05.08.2009

En fin tur, ikke for bratt og hvor du kan ha med deg ganske små barn.
Opp og ned tar ca 1 time i god fart, med barn og pause på toppen må du beregne noe mer. Løypen er vel 4 km, og Kolbeinsvarden er Askøys høyeste punkt på 231 m. En fantastisk utsikt kan nytes helt rundt, mot Bergen, Øygarden og til Nordhordlandsbroen.

Hvor: Kjør mot Florvåg, og ta av opp til venstre mot Bergheim. Noen hundre meter før toppen, i en knapp venstresving, går stien over jordet til høyre. Følg turskiltene til Kolbeinsvarden. Du kan parkere akkurat rett før svingen, men det blir fort fullt der for det er bare plass til to-tre biler. Alternativet er da å kjøre opp til Bergheim og parkere der.

Her kan du se løype og bilder.

En annen turløype til Kolbeinsvarden.

God tur!

Familietur: Ervikane, Os

Ervikane, Os

Har du ikke opplevd Ervikane ikke langt fra Os, så er det absolutt på tide. Dette store frilufts- og strandområdet er en herlig liten oase, spesielt for den med små barn.

Her kan du kjøre med bil nesten helt frem, pakke ut barnevognen og på noen sekunder være nede ved vannkanten som byr på oppdagelsesferd og lek for de minste. Her og der finner du også en og annen taustump som barna kan bruke som “slenge”.

Du kan ha med egen grill, eller benytte deg av en av de mange grill- og bålplassene som allerede er gjort klar i området. Om du ikke har grill med, så husk å ta med deg noen tørre pinner og et par vedkubber for å gjøre opp ild. På vår tur i andre uken i april var det pølser på spidd og smørbrød i sølvfolie som gjorde susen på bålet.

Jeg har ikke båt, men – Ervikane er også lagt til rette for de som kommer sjøveien. Der finnes en liten brygge du kan legge til ved, dersom du da ikke er fornøyd med å gjøre godt, gammeldags strandhugg.

Bildeserie med 5 bilder — bla ved å trykke på pilene

TOPPTRIM.

NÆRTUR: BERGEN

Eva lurte på om jeg kunne skrive et innlegg om programmet – 2009.
Det sa jeg ja til, og begynner nu. Men dette kommer til å ta en tid.

Foreløpig har jeg lagt inn en link til Topptrim.no. Her står det mye info. etc.
Jeg tenkte å legge dette innlegget opp slik, at jeg starter med den første turen.
Kommer til å beskrive turene, legge inn kartdata, og en del bilder etc.
.

FYSISK AKTIVITET ER DEN OPTIMALE MEDISIN FOR KROPP OG SJEL.

LINK:

Melkeplassen - Løvstakken

13.04.2009

Godt for: Lår og legger, sjel og lunger.
Utsikt: Fantastisk.
Lengde: 1,67 km.
Tid: vel 1 time.
Folk: mange på godværsdager.
Løype: bratt, men grei å gå, egner seg for barn om ikke de er altfor små.
Topp: 477 m.
Startpunkt: 125 m.

Kanskje egentlig litt pinlig å si det, men dette var altså min første tur på bergensfjellet Løvstakken.
Gikk opp fra Melkeplassen (se bilde for hvor) og en forholdsvis bratt rute. Brukte 50 min opp, men det ble tatt mange bilder og små pauser, så jeg tror det er i meste laget for en gjennomsnittsganger.
Men hvilken nydelig utsikt fra toppen. Man er liksom midt i det hele, nært til byen, men likevel next to havet. Panorama! En tur som absolutt anbefales, og som er kort nok til at det er mulig å den ta en ettermiddag. Definitivt god trening for beina er det også.

Her er en tur til Løvstakken fra andre siden av fjellet.

Parker her — Melkeplassen. Orange pil – her parkerer du. Rød pil, her tar du til vestre, rett etter kunstgressbanen når du kommer fra Laksevågsiden.

13.04.2009 — Bred og velbrukt sti

13.04.2009 — Litt skog i starten, før fjellet kommer til syne.

13.04.2009 — Mot Fyllingsdalen

13.04.2009 — Helt opp dit skal jeg.

13.04.2009 — Nordover mot Askøy, ca halvveis.

13.04.2009 — Ca halveis

13.04.2009 — Mot vest – Fyllingsdalen

13.04.2009 — Sørover mot Nordåsvannet

13.04.2009 — Måtte bare ha bilde av mastene!

13.04.2009 — Mot øst – Ulriken og Vidden

13.04.2009 — Mot havet i vest.

13.04.2009 — Mot nord – sentrum

13.04.2009 — Mot øst – Store Lungårdsvann

13.04.2009 — Nesten nede. Hvordan den enslige påskelinjen har forvillet seg inn i skogen er et mysterium.

Nesten Lyderhorn, til Ørnafjellet

mot øen

Det er godt å kjenne ribbefettet renne av med en rolig tur på 1. juledag (og superundertøy julegaven måtte testes). Og jeg liker å gå nye turer. Lyderhorn har jeg vært på mange, mange ganger, var fast på Lyderhorntrimmen i min barndom/ungdom. Men det er flere turer rundt Lyderhornfjellet, og idag ble det Ørnafjellet. Ørnafjellet er 329 m høyt, mot Lyderhorns 390 m. Kjør til KJøkkelvik, parker helt i enden, og der ser du en bred sti oppover. Følg den til det blir lyst og luftig når du er kommet over kanten (20-30 min i rolig tempo.) Du ser nå to topper til venstre, Ørnafjellet lengt borte. Vi gikk først til den nærmeste toppen, og der går det sti til neste. Oppe på Ørnafjellet har du bedre utsikt mot byen og Askøy enn du har fra Lyderhorn. Følg stien ned igjen langs ryggen på Ørnafjellet (mot Askøy) og når du kommer inn i et skogholt, og nettopp har passert antenner bak et inngjerdet området på høyre side, går det en sti ned til venstre. Denne kommer ned i en bredere sti under, følg tilbake, ned en stor trapp og ta til høyre når du ser skilt med Skålevik på. Hadde du ikke tatt av stien ned til venstre og fulgt stien videre, ville du havnet i Gravdal. Her kan du også starte turen til Lyderhorn eller Ørnafjellet (eller begge).
Vi ruslet i 2-2,5 timer og kan si at det gikk ikke så fort nei, så en litt sprekere kropp, gjør turen raskere unna. Og så var det hjem til ribbekjøttrestene :-)

lyderhorn — Fra toppen ved siden av Ørnafjellet (vet ikke hva den heter) og utsikt mot Lyderhorntoppen.

askøybroen ørnafjellet — På vei ned, Askøybroen har fått lysene tent.

utsikt mot byen — Fra Ørnafjellet mot Laksevåg og byen.

ørnafjellet — Fra toppen ved siden av, utsikt mot Ørnafjellet.

Snarveien opp fra Fjellveien til Sandviksbatteriet.

Mange er ikke klar over at det går en sti opp til Sandviksbatteriet fra nordre del av fjellveien like ovenfor Formannsvei og Sanvikslien.
Dette er en kort tur men siste partiet er svært bratt og kan være tøfft for uerfarne.
Turen går gjennom en nydelig skog og første delen er veldig lett å gå.
Da går du på veier som var bygget i tilknyttning til sandviksbatteriet og deler av denne var brukt før Fjellveien ble bygget.
Fjellveien ble planlagt i 1879 av skoleinspektøren Ole Irgens, den var ferdig 27 år senere i 1909.
Når du når toppen og er tøff nok kan du ta turen videre oppover i ganske bratt tereng til Sandviksfjellet.
Fra toppen er det strake vegen bort til Sandvikspilen og toppen av Stoltzekleiven.
Er du litt nyskjerrig og tørr å gå litt utenfor stien på toppen innover mot sandvikspilen vil du kunne finne rester etter gammle kanonstillinger fra Sandviksbatteriet også her oppe.
Det er mang en Bergenser som har meldt seg på Stoltzekleiven opp som har brukt denne ruten som oppladning til den store dagen
(Stoltzekleiven opp).
På toppen finner du flotte rekreasjonsområder.
Personlig vil jeg anbefale folk som ikke har vært her før til å umiddelbart etter at de når toppen til å se etter små stier på din venstre side. Da finner du fram til ett av de beste utsiktspunkt som finnes på denne siden.
Her er det murt opp ett vakt/utsiktspunkt som gjør at det egner seg ypperlig for grilling og kos om været er bra.
God tur! Den er helt fantastisk.

Her er noen flotte linker om området:

SANDVIKSGUTTENES FORENING

SANDVIKSBATTERIET

FJELLVEIEN I BERGEN

BERGEN OG OMLAND FRILUFTSRÅD

bilde16 — Her hiver du boss og brukte engangsgriller.

Klikk på bildet for å få full størrelse

bilde18 — Flotte veier ned mot Formannsvei på andre siden.

Bilde3 — Snart ser du dette.

bilde19 — I hver sving opp eller ned finnes det en snarvei.

bilde12 — Ypperlig telt mark på toppen.

bilde4 — Nå er du kommet til allèen.

bilde11 — utsikt fra toppen (3

)

bilde9 — Utsikt fra toppen (1).
Denne finner du om du leter etter stier på venstre siden når du er på toppen. Ypperlig grillsted.

bilde15 — Denne stien som fører deg opp på Sandviksfjellet.

bilde17 — Monument på vei ned på andre siden.

bilde21 — Endelig varden og pilen i siktet:-

Klikk på bildet for å få full størrelse)

bilde14 — Har du mer krefter i bena kan du gå opp denne trappen og videre til Sandvikspilen/Stolzekleiven.

Bilde2 — Da ser du denne porten.
Gå gjennom porten og følg stien.

bilde5 — Nå begynner morroa.
Se etter lapper på trærne.

bilde10 — Utsikt fra toppen (2

bilde13 — Benk og kose seg på.

bilde20 — Har du mere krutt i beina og går videre oppover og klarer å nå toppen ser terenget slik ut.

bilde6 — Slik ser de ut.

bilde7 — Nå blir det bratt gitt!

Bilde1 — Ser du denne utsikten er det på tide å stoppe og snu seg rundt.

bilde8 — Nå står du på toppen og ser ned der du har gått opp.

Indianersletten i Munkebotten ovenfor Sandviken

Indianeren

Dette er en fantastisk perle sommer som vinter.
Lett tilgjengelig til fots som på sykkel.
Det er tillat for biler med Handikapp-ID å kjøre helt opp fra Eidsvåg eller Munkebotn.
Fra bysiden har du flere muligheter.
Ett flott alternativ er å ta Fløibanen opp til Fjellveien stasjon og gå nordover til enden av Fjellveien. Derfra følger du bileveien videre oppover. Du vil pasere en liten grusbane på venstre side av veien like ovenfor hyttebosspannene.
Nå kommer du til en sving. Ca. 30m etter denne kommer du til en benk på venstre side.
Dersom du har med unger vil jeg anbefale at du tar av veien og går bak denne benken.
Her går en sti oppover som vi kalte for røret når vi var unger. Dette er en snarvei opp til toppen og du slipper alle svingene oppover.
Følger du bileveien oppover kan det være ganske langt for en utrent og utålmodig liten sjel. Du kan korte ned turen her også ved å ta av til venstre oppover i hver sving og gå stiene opp.
Går du røret tar det halveparten av tiden samtidig som du går midt inne i skauen like nedenfor veien.

På toppen ligger ett vann (Munkebotsvann), ta her til venstre mot Eidsvåg.
Ca. 100m bort i veien kan du begynne å se etter en stubbe på høyre side av veien som noen har laget litt av ett kunstverk ut av (se bilde). Her følger du stien ned til Indianersletten.

På Indianersletten er det bålplass og flere gapahauker som du kan sitte tørrt under og i ly for været.
Husk å lese plakaten som står på tavlen over bøtten før du gjør opp ild.
Det renner en elv forbi Indianersletten som du henter vann fra til bøtten før du gjør opp ild.
Ikke sleng fra deg boss.
Du finner en kjempe stor rund container like etter at du har komet opp fra stien (mot Eidsvåg).
Stedet benyttes flittig av barnehager og skoleklasser.
Det går fint å slå opp telt men vær obs på at det kan være mye mygg.

Lykke til med turen

Gapahauk1 — Tyske sykkelturister stoler på Tom og forlater termos og jakke for å utforske Munkebotn.

Klikk på bilde for å få full størrelse

Bruk hodet — Les oppslaget før du gjør opp ild.

Bålplassen — Fin bålplass.
Bruk den med omhu.

Elven som renner forbi — Klikk på bilde for å få full størrelse

Følg oppskriften og kos deg med god samvittighet — Klikk på bilde for å få full størrelse

Indianersletten med gapahaukene1 — Klikk på bilde for å få full størrelse

Indianersletten sett fra nordsiden — Klikk på bilde for å få full størrelse

Inngang til stien ned til indianersletten — Legg merke til trestubben i venstre bildekant.

Her kaster du bosset — Klikk på bilde for å få full størrelse

Stien opp til veien — Takk for besøket!

Les skiltet og følg instruksjonene før du fyrer opp ild — Klikk på bilde for å få full størrelse

Munkebotn-Sandvikspilen/Stoltzekleiven-Skredderdalen

Fossen i Skredderdalen07.07.2008

Den fineste turløypen i Bergen?

Denne turen tar mellom 2 og 3 timer fra du starter øverst i Munkebotn.
Første del av turen går gjennom skogen vedsiden av høyspenten opp til Sandviksfjellet.
Deler av stien opp til Sandviksfjellet er borte men det er ikke noe problem å gå.
Det eneste du trenger å passe på er at du har øyekontakt (ca. 30m) med høyspenten på din venstre side.
Når du er kommet opp på toppen går det relativt flatt med lette stigninger inn til Sandvikspilen.
Fra Sandvikspilen går turen videre ned og over plattingen/rasteplassen i Stoltzekleiven og ca. 20m innover stien.
Her ligger det en palle på høyre side av stien. Like forbi denne palle går det en sti over marken og inn i skogen.
Denne stien er svært god og lett å gå på. Følger du denne stien i ca. 20 min. kommer du til det høyeste punkt på Fløifjellet.
Dette punktet er markert med en svær varde.
Fra dette punktet tar det ca. 10min. ned til hovedveien.
Følg bskkrn ned til der hvor den deler seg.
Ta til høyre og gå ned til vannet.
Her finner du ett skilt som viser Skredderdalen.
Skreddderdalen er ganske bratt og stykkevis svært kuppert.
Det er en vidunderlig natur nedover dalen.
Ett stykke nedover stien kommer du til noen trappe trinn.
Tar du til høyre for disse av stien vil du kanskje oppleve Bergens flotteste foss Skredderdalsfossen.
Har det vært langvarig tørke er den dau men det skal ikke mye nedbør til før den våkner til liv igjen.

Jeg har lagt inn en biledserie som viser turen fra start til mål som finnes under “Flere bilder”.
Det er å anbefale med godt fottøy da det er små partier på turen som kan være fuktig.
Jeg gikk turen i joggesko når jeg tok bildene men vil anbefale godt fottøy.
Lykke til og god tur!!!

Varden på Sandviksfjellet 07.07.2008 — Sandvikspilen til venstre i bilde.

På vei inn mot det høyeste punkt på Fløifjellet 07.07.2008 — Tusenmeterskogen???

Turen er 07.07.2008 — Bare blåbær!!!

Bilder fra 7-fjellsturen

Søndag er det opp like før 0600 for å kaste seg på sykkelsetet og trå veien ut til Nutec i Gravdal for å rekke starten av 7-fjellsturen. Jeg skal opp, og ned – de syv fjellene, for første gang.

Jeg gyver løs på fjellene sammen med en gjeng kolleger fra BA. Tar med meg kamera, og vil poste bilder fra turen her inne når jeg er vel tilbake, og – har fått hvilt litt.

Om du også skal gå turen så last gjerne opp noen bilder her inne du også. Eller du kan eksempelvis gjøre det i sonen Bergen. Om du bare er tilskuer og skyter bilder fra turgåere med tungen ute, så er du selvsagt også hjertelig velkommen til å publisere bilder.

Til den som skal gå – god tur!

Oppdatert: Klikk her for fotoalbumet 7-fjellsturen

Annonse