Nye bilder

Vidden, Fløien til Ulrikken

Vi tok turen over den flotte vidden mellom fløien og bergen. Har gått denne 13 km lange turen ein del ganger og faktisk for fjerde gang i år. Det er ein lett og flott tur, eg bruker dette som trening og turer på i fort og fint tempo heile veien. Da bruker eg ca 3 timer og er bra sliten når eg ankommer Ulrikken, eg liker best og gå den veien da man har den fine bratte stein bakken nedover ulrikken som ein fin avsluttning på turen. I normalt tempo med ca 2 pauser bruker ein ca 4 timer, minuttene går veldig fort :)

Gullfjellet nå om dagen

Det er gnistrende vær i Bergen om dagen og jeg vil på Gullfjellet. Er det noen som vet hvordan snøforholdene er der; er det mulig å komme seg mot toppen uten helt å miste motet og pusten pga. snø? Litt tåler man da, men hvis snøen når en til over knærne siste halvdel av turen kan det holde hardt.

Er det ellers noen som vet om fine dagsturer innen en–to timers kjøring fra Bergen sentrum?

Tur Fjell: Liatårnet

05.10.2009

Kjør hovedveien mot Sotra, når du akkurat har passert Bildøy, tar du av til venstre før tunnelen. Kjør over broen og ta til venstre midt i bakken, mot Li og Ekerhovd. Du finner veien opp til høyre langs veien, husker ikke om det var merket (1-2 km innover), men det er plass til å parkere noen biler ved et postkassestastiv.

Tur på Askøy: Skogedalen - Kolbeinsvarden

05.08.2009

En fin tur, ikke for bratt og hvor du kan ha med deg ganske små barn.

Familietur: Ervikane, Os

Ervikane, Os

Har du ikke opplevd Ervikane ikke langt fra Os, så er det absolutt på tide. Dette store frilufts- og strandområdet er en herlig liten oase, spesielt for den med små barn.

TOPPTRIM.

NÆRTUR: BERGEN

Eva lurte på om jeg kunne skrive et innlegg om programmet – 2009.

Melkeplassen - Løvstakken

13.04.2009

Godt for: Lår og legger, sjel og lunger.

Nesten Lyderhorn, til Ørnafjellet

mot øen

Det er godt å kjenne ribbefettet renne av med en rolig tur på 1. juledag (og superundertøy julegaven måtte testes). Og jeg liker å gå nye turer. Lyderhorn har jeg vært på mange, mange ganger, var fast på Lyderhorntrimmen i min barndom/ungdom. Men det er flere turer rundt Lyderhornfjellet, og idag ble det Ørnafjellet. Ørnafjellet er 329 m høyt, mot Lyderhorns 390 m. Kjør til KJøkkelvik, parker helt i enden, og der ser du en bred sti oppover. Følg den til det blir lyst og luftig når du er kommet over kanten (20-30 min i rolig tempo.) Du ser nå to topper til venstre, Ørnafjellet lengt borte. Vi gikk først til den nærmeste toppen, og der går det sti til neste. Oppe på Ørnafjellet har du bedre utsikt mot byen og Askøy enn du har fra Lyderhorn. Følg stien ned igjen langs ryggen på Ørnafjellet (mot Askøy) og når du kommer inn i et skogholt, og nettopp har passert antenner bak et inngjerdet området på høyre side, går det en sti ned til venstre. Denne kommer ned i en bredere sti under, følg tilbake, ned en stor trapp og ta til høyre når du ser skilt med Skålevik på. Hadde du ikke tatt av stien ned til venstre og fulgt stien videre, ville du havnet i Gravdal. Her kan du også starte turen til Lyderhorn eller Ørnafjellet (eller begge).

Snarveien opp fra Fjellveien til Sandviksbatteriet.

Mange er ikke klar over at det går en sti opp til Sandviksbatteriet fra nordre del av fjellveien like ovenfor Formannsvei og Sanvikslien.

Indianersletten i Munkebotten ovenfor Sandviken

Indianeren

Dette er en fantastisk perle sommer som vinter.

Annonse

Turløyper i Bergen

Følges av 122 medlemmer.

En guide til gode trim- og turopplevelser lokalt i Bergen og tilstøtende områder. Sonen er offentlig, og du må gjerne bidra med egne turbeskrivelser om du vil. Verten anbefaler også sonen Internett IL. Utstyr i bruk i TIB-sonen Mer om sonen